luni, 13 septembrie 2010

Despre lucrări

Calitatea energiei dumnezeieşti, de “necreată”, dată de către Sf. Grigorie Palama, nu se referă la un cumul de atribute absolute pe care le are Dumnezeu, ci la faptul că este străină cu totul de condiţia omenească, şi în genere de condiţia creată. Adică originea acestei lucrări este una necreată, autorul ei fiind o Persoană dumnezeiască. Acest lucru nu înseamnă că nu poate avea timp, ci este simultan şi temporală şi metatemporală. Energia necreată este transtemporală, se dezvăluie şi în timp, dar şi în afara lui. De aceea energia necreată poate avea un efect creat, nefiind disociabilă de condiţiile de mişcare date de libertatea creaţiei. Neschimbabilitatea lui Dumnezeu nu înseamnă imobilism, nemanifestare, ci dimpotrivă: constanţă a finalităţii. Unii teologi consideră că energia nu poate fi necreată pentru că atunci ar fi identică cu dumnezeirea. Energiile necreate sunt expresia manifestării nemijlocite a lui Dumnezeu în structura intimă a creaţiei, ceea ce noi numim Pronie, însă fără ca dumnezeirea să se contamineze de relativitatea şi imperfecţiunea creaţiei.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Faptul ca energia necreata creaza nu inseamna ca poate fi caracterizata prin referinta la timp si temporalitate. Nu e o inadecvare a limbajului sa spui asta? E ca si cum te-ai folosi de timp ca sa caracterizezi pe tanarul-batran din Vechiul Testament, care este Hristos. In acest caz timpul e un indicator, trimite doar la posibilitatea existentei si in afara lui.

St.Symeon spunea...

Este o dilema lansata de Bulgakov: daca energia sau lucrarea necreata a lui Dumnezeu se manifesta, inainte de a fi lumea, asupra cui poposea? Care era obiectul ei asupra caruia se rasfrangea, daca lumea nu exista inca? Pentru ca daca acea lucrare este necreata, inseamna ca este vesnica, deci dinainte de a fi lumea, dar nu avea asupra cui sa se manifeste pentru ca lumea inca nu exista. Cum poate Dumnezeu sa faptuiasca o lucrare (energie) dintotdeauna, fara sa aiba un obiect concret asupra caruia sa se manifeste ( in speta creatia)?

Iar eu am raspuns prin postarea mea, ca Bulgakov intelege non-creaturalitatea energiei lui Dumnezeu in categoria temporalului. Nikos Matsoukas remarca acest fapt: ca Sf. Griogrie Palama cand spune despre energia/lucrarea lui Dumnezeu ca este necreata, nu are in vedere temporalitatea sau atemporalitatea ei, si nici nu o intelege ca pe o forma de anterioritate a creatiei. Lucrarea, spune Sf. Grigorie Palama, este simultana cu actul fiintarii a ceea ce ea lucreaza. Cand Dumnezeu a lucrat, a si fiintat ceea ce a lucrat, rezultatul lucrarii apare instantaneu, iar cand a incetat sa lucreze, tot ceea ce a lucrat a incetat sa existe. De aceea, lucrarea nu este anterioara creatiei, desi e necreata, ci este concomitenta ei.