marți, 26 mai 2009

Nimic deosebit

Gregarismul, într-una din formele sale mai insesizabile: dependenţa sistemelor de valoare unele de altele. Unitatea de specie e privită doar ca act asociativ, de aceea durerea, bucuria, autenticul şi alte valori particulare aleargă să se omologheze ca valori „de societate”. Gregarismul este o formă de asociativitate. Dacă aş fi un naturalist sadea, aş spune că la bază acesta poate fi o formă de conservare, supravieţuire. Contradictoriu cu ce spuneam mai sus: şi răsfirarea contează. Reacţiile alergice, de distincţie, cum ar fi personalizarea, chiar şi rebeliunea în formele ei blânde (cea forte este o imbecilitate), vin ca o contrapondere, antidot pentru exploatarea proastă a asocierilor. Dacă te-ai fript cu iaurt, tot iaurtul trebuie aruncat, deşi de obicei, iaurtul nu frige. Aici da, ai sărit calul. Rebeliunea trebuie să fie o chestiune formală, nu trebuie să ajungi un „Gică contra” ca să te distingi, trebuie să te izolezi doar puţin pentru a te delimita. E o formă de schimnicie bonomă dar şi delicată, care dacă nu are un scop formativ, nu-şi are rostul. Fenomenul fatalismului aşa se naşte, ca regularizare a întâmplătorului, ca transfer eşuat din particular în general. Mi-e ruşine de mine, n-am unde să fug, îmi las pudorile să fie privite, pasiv, ignorant, într-o lentoare pe care n-am încadrat-o încă în schema firescului. Şi eu am propriile mele escapade în fatalism.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Poate că echilibrul ar fi răspunsul.
Poate că distincţia este salvarea.
Diavolul sa delimitează de scopul slujirii lui Dumnezeu.
Sfântul se delimitează de scopul neslujirii lui Dumnezeu.
Şi totuşi, între oameni este mai greu să echilibrăm această delimitare. Avem gândirea discursivă...

St.Symeon spunea...

Un echilibru e greu de atins, şi presupune o stare care nu favorizează cunoaşterea, pentru că nususcită nicio nevoie. Cunoaşterea presupune o dezechilibrare urmată apoi de o reechilibrare. Adică ieşirea din sine a subiectului cunoscător, pentru „asimilare” şi revenirea în sine îmbogăţit cu ceea ce s-a identificat. Dacă nu revine cu o reechilibrare, subiectul nu poate asimila autentic ceea ce a cunoscut.